De Utrechtse Kinderboekwinkel
 

De landelijke campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ is van april verschoven naar half juni.  In alle boekwinkels is Woeste Willem dan te koop voor 2,50 euro.  ‘Heel Utrecht gaat voor lezen’ maakt mogelijk dat iedere Utrechtse School zes exemplaren van Woeste Willem ontvangt. Ook zorgen we voor posters waarmee je de klas helemaal in Woeste Willem sfeer kan brengen.

Het verhaal van Woeste Willem heeft allerlei aanknopingspunten voor leuke activiteiten  waarmee je voorleesplezier en verhaalbeleving versterkt. Willem is een humeurige en mopperende zeerover, maar met het jongetje Frank sluit hij vriendschap en aan hem vertelt hij al zijn avonturen. Op deze pagina vind je wat ideeën bij het boek.

Suggesties bij Woeste Willem

Een tip vooraf:
Het verhaal van Woeste Willem heeft veel verschillende thema’s. Bos, zeerovers, vriendschap, angst… Je kunt van alles voorbereiden, maar zorg ook dat je aansluit bij de interesses van kinderen.  Wat spreekt hen aan?

Voorlezen

  • Laat de kaft zien van Woeste Willem. Wat zie je allemaal? Waar gaat Woeste Willem naartoe? Wat vind je van het schip?
  • Op de eerste bladzijde is veel te zien. Je kunt een les vullen door alleen naar deze plaat te kijken! Welke dieren zie je? Wat doen zij? Hoe ziet het huis van Woeste Willem eruit? Zou jij daar willen wonen? Waarom zou hij een schip hebben nagebouwd? Waar tuurt Woeste Willem naar?
  • Lees het verhaal vaker voor. Als je vaker voorleest, kun je kinderen ook vragen stellen over de verbanden in het verhaal. Bespreek bijvoorbeeld hoe Woeste Willem verandert van mopperend, naar vrolijk naar zenuwachtig. Wat is er aan de hand?
  • Naar aanleiding van het verhaal kun je allerlei activiteiten doen. Laat hiermee voldoende ruimte voor de fantasie van kinderen!

Drama: Woeste Willem is een brombeer. Hij houdt niet van gezelschap. Speel samen Woeste Willem na. Kunnen de kinderen ook zo mopperend en angstaanjagend kijken?  Bespreek met elkaar: hoe kun je een brombeer weer opvrolijken?

Fantasie: Woeste Willem vertelt avontuurlijke verhalen over zijn tijd als zeerover. Hebben jullie zelf een kist staan? Zet de kist midden op de groep. Bedenk en maak met de kinderen voorwerpen voor in de kist. Een monster waar je wel eens over droomt. Laat kinderen vertellen over hun monster. Zijn zij net als Woeste Willem goede verhalenvertellers?

Knutselen: Maak samen een vlieger, beplak een zwemband, een zeil voor een piratenschip of teken je eigen droomhuis. Op Pinterest staan veel voorbeelden!

Het bos: Naar aanleiding van het verhaal kun je met kinderen het thema bos verkennen: ga naar het park of het bos, opzoek naar de dieren uit het boek. Kunnen kinderen ook zulke grote bomen met wortels vinden? Lees een informatief boekje over het bos en maak een thematafel met spulletjes uit het bos.

Kijk online voor veel meer ideeën. Goudstukken tellen, een schatkaart maken, flessenpost… Je kunt alle kanten op!

Kijk op www.heelutrechtgaatvoorlezen.nl, www.geefeenprentenboekcadeau.nl en op www.mediasmarties.nl voor meer inspiratie!

Ouderbetrokkenheid – zichtbaarheid thuis
Heel Utrecht gaat voor lezen werkt pas echt, als niet alleen de leerkrachten op school met het prentenboek bezig zijn, maar als er ook thuis aandacht voor is. Daarom was het idee om jullie te vragen op school een voorleesfeestje te organiseren waarbij de ouders welkom zijn. Dat gaat dit jaar niet lukken. Toch zijn er wel wat andere mogelijkheden om voor ouderbetrokkenheid te zorgen.

De kinderen vertellen het verhaal thuis aan hun ouders: tijdens het project, wanneer je het prentenboek een aantal keer hebt voorgelezen en de woordenschat die erbij hoort is geoefend, stimuleer je de kinderen om het verhaal thuis aan hun ouders te vertellen. Als handvat nemen ze iets tastbaars mee naar huis, zodat ze een ondersteuning hebben bij het vertellen, bijvoorbeeld:

  • zelf geknutseld vingerpopje van een piraat (Woeste Willem!) Deze zijn makkelijk te maken als je een klein (rozijnen)doosje als basis neemt, de kinderen knippen, plakken, tekenen daar hun piraat op. Als ze ook een poppetje van Frank maken, kunnen ze de gesprekjes tussen Woeste Willem en Frank naspelen;
  • een foto van het kind in piraten-tenue met het boek in de hand  naar de ouders appen;
  • een woordweb met de kinderen maken in woord en (door de kinderen getekend) beeld, n.a.v. het boek of rond het thema ‘piraat’. Dit nemen ze mee naar huis als kapstok om erbij te vertellen;
  •  een verteltas maken met daarin een exemplaar van het boek, een schatkistje, een ooglapje… etc. De tas gaat om de beurt met kinderen mee naar huis.

Een groeiende verteltafel in de klas: nodig de kinderen uit om van thuis iets mee te nemen voor de verteltafel. Als basis kun je de (lege) schatkist van Woeste Willem neerzetten. De meest wonderlijke dingen zitten daarin in het verhaal: de afgebroken tand van een vliegende zwaardtandhaai, het huisje van een piepklein zeemeerminnetje, de schoen van een waterman… Nodig de kinderen uit om, naar aanleiding van de voorbeelden uit het boek, thuis op zoek te gaan naar een bijzonder voorwerp dat ook in de schatkist van Woeste Willem zou kunnen zitten en dit mee naar school te nemen. Als de schatkist gevuld is, is het natuurlijk heel erg leuk om verhalen te fantaseren over de voorwerpen. Wat is het? Welk avontuur zou Woeste Willem beleefd hebben met dit voorwerp? Deze verhalen kun je in steekwoorden opschrijven op een kaartje (misschien een kaartje met de afbeeldig van het boek erop) en dat meegeven als het voorwerp weer mee naar huis gaat. De ouders lezen de steekwoorden voor en de kinderen kunnen het verhaal erbij vertellen.

En natuurlijk kun je de ouders tippen: bij alle boekwinkels in Utrecht is het boek deze weken voor slechts €2,50 te koop.

 
Zilveren Griffels en Penselen 2020

Deze boeken werden bekroond met een Zilveren Griffel en/of een Zilveren Penseel 2020. Als de Kinderboekenweek begint, horen we welk boek de Gouden Griffel en welk boek het Gouden Penseel krijgt.